Coco Chanel är en av modevärldens starkaste ikoner – inte minst i hennes roll i kvinnors kamp för ett rättvisare samhälle. Hennes revolutionerande modeskapelser från tidigt 1900-tal har blivit tydliga symboler för kvinnors rätt till framgång och frihet.
Vem var Coco Chanel?
Hennes riktiga namn var Gabrielle Bonheur och hon föddes en sensommardag 1883 i Frankrike. Med sin moderna filosofi och tämligen maskulina dammode skulle hon snabbt bli en utmärkande gestalt i ett annars mansdominerat samhälle. Hon satte en ny sorts exklusivitet på det “enkla” och Cocos påverkan på haute couture har genomsyrat hela modehistorian. Faktum är att Time Magazine har utnämnt Coco Chanel som en av 1900-talets mest inflytelserika personer. Något som senast varit på tapeten i samband med att svenska Greta Thunberg också blivit utnämnd av tidskriften.
Chanel präglas av en trendig känsla i alla plagg, vilka dessutom förmedlar elegans i en “enkel” design. Bekväma plagg var med andra ord Chanels tidiga signum och de typiska klädesplaggen från sent 1800-tal var tack vare Chanel ett minne blott. Ett exempel var den smärtsamma korsetten som kvinnor bar under den här tiden, vilket Chanels kläder blev en befrielse från. Modeskaparens tydliga linje, självklara filosofi och vågade inställning satte både Coco och hennes varumärke på en piedestal.
Anledningen till att Coco Chanel tidigt började skapa kläder var att hon själv inte hade råd att köpa tidens trendiga kläder. Hon bröt mot de rådande reglerna gällande normer och annat i samhället, vilket ledde till ett banbrytande och revolutionerande mode. Först till sig själv, sedan till andra kvinnor. Hattarna blev hennes första kreationer i karriären, vilka skulle följas av den berömda Chanel dräkten som lanserades i början av 20-talet. Dräkten stylades med ett längre pärlhalsband, vilket som “outfit” blev en fullkomlig succé. Att piffa plagg med accessoarer var ett unikt drag av Chanel och omvälvande i tiden.
Parfymen skapade imperiet
Det var faktiskt den klassiska parfymen Chanel No 5 som på allvar fick kassan att klirra för Chanel. En syntetisk parfym hade tidigare aldrig presenterats med en designers namn och den blev en slags statement för kvinnor. Parfymen köptes i enorma upplagor och framgången var så ett faktum inom fler områden än kläder.
När andra världskriget startade valde Coco Chanel att stänga modemärkets butiker. Hennes kollektioner tog liv igen kring mitten av 50-talet. Då var det främst den amerikanska kundkretsen som blev hennes levebröd. Från och med början av 80-talet tog sedan Karl Lagerfeld på sig rollen som skapande direktör i Chanel-imperiet. Något som också fått modehuset att växa till att bli ett av världens största. Lagerfeld drev modehuset fram till sin död i början av 2019 och därefter har hans mångåriga medarbetare Virginie Viard tagit över designrollen i verksamheten.