Allt fler modeföretag väljer att prioritera hållbarhet och miljövänlig tillverkning i sin verksamhet. Intressant är att det svenska jeansmärket Nudie faktiskt anammat den här filosofin i många år. När andra fortfarande baserade sin lönsamhet på många kollektioner var Nudie redan inne i ett strukturerat miljötänk.
Hållbarhet i hela verksamheten
A och O när det kommer till att på allvar generera ett hållbarhetstänk från tillverkning ut till slutprodukt är kommunikationen. Något som Nudie alltid varit tydliga med, enligt Maria Erixon på Nudie. Det ekologiska tänket på designavdelningen var i tidig fas en självklarhet på företaget. Att dessutom erbjuda kunder att bära jeans som inte tagits fram på bekostnad av någon annan. Där det sunda tänkandet liksom präglar dels konceptet, dels i produktionen.
Hållbara tjänster en del av konceptet
Som en del av sitt hållbara företagskoncept inom modevärlden erbjuder Nudie bland annat gratis lagning. I deras “repair shops” lagas jeans med syftet att förlänga byxans livslängd, vilket så klart är en gynnsam hållbarhetsåtgärd. Med tanke på att jeansen dessutom är fullt ut tillverkade av bomull är också livslängdens potential än högre.
Det handlar helt enkelt om ett slags kretsloppstänk i varje moment hos Nudie. Rätt material, korrekta arbetsförhållanden, hållbarhetsåtgärder och annat som i längden genererar ett värde för branschen och framtiden.