I en tid där klimatförändringar är ett verkligt hot har sakta men säkert även konsumenters medvetenhet ökat. Vi bryr oss med andra ord mer om hur vi lever och våra rutiner gällande inköp reflekteras mer nu än tidigare.
Privata konsumtionen – en bov
Den privata konsumtionen har mycket att göra med de miljöproblem vi upplever idag. Just därför har vi nått en grad där vi som massa måste försöka att förändra våra konsumtionsvanor. Miljömedvetandet är fortfarande långt ifrån optimalt, men i Sverige finns en tydlig trend på att människor försöker leva mer hållbart. Inom svensk politik diskuteras även konsumtion i förhållande till hållbarhet på ett mer innovativt sätt nu än tidigare. Regeringen har bland annat särskilda hållbarhetsmål med syftet att underlätta för medborgare att agera hållbart.
Shoppingen av kläder är fortfarande hög och när det kommer till nya kläder köper vi fortfarande för mycket i förhållande till hur negativt det är för miljön. Det positiva i sammanhanget är modebranschens ökade ansvarstagande gentemot ett mer hållbart tänk. Nya tekniker utvecklas och allt har inte uteslutet med korta trender att göra. Kvalitet, lång livslängd och material har mer betydelse för tillverkningen, vilket i längden leder till mer positiva konsumtionstrender.