Det var ingen mindre än popdrottningen Madonna som till mycket skulle hjälpa det italienska modemärket Dolce & Gabbana att synas. Modemärket som redan tidigt utmärkte sig genom sin tuffa design med mycket attityd. Dolce & Gabbana präglas av en slags strävan efter att få kvinnor från olika kulturer och bakgrunder att bära kläderna.
Tidigt samarbete
Både Domenicio Dolce och Stefano Gabbana blev tidigt introducerade till modevärlden. Den förstnämnde något tidigare eftersom dennes far hade ett företag i branschen. Dolce lärde sig tidigt om textil, sömnad och mode. Stefano Gabbana började studera grafisk design på akademisk nivå och kom snabbt till insikt om att det var mode som lockade honom. Den här kombinationen av kunskaper och gemensamma passion skulle så småningom bli något stort.
Efter att ha jobbat som assisterande designers valde så Dolce och Gabbana att prova lyckan på tu man hand. I början av 80-talet startade de så sin helt egna designstudio i Milano. Något som präglades av en spännande och innovativ syn på mode och design. Snabbt fick duons kollektioner ett starkt gehör bland modebranschens elit och framgången kom på köpet. Modehuset expanderade och deras tämligen unika koncept uppskattades av starka ikoner som Madonna. Det intressanta och sensuella modet passade popdrottningen som handen i handsken.
Nyckeln till framgång
En stor bakomliggande anledning till Dolce & Gabbanas storhet inom modevärlden är deras fokus på alla plan. Här lämnas aldrig någonting åt slumpen. Allt har i alla tider varit väl genomtänkt och duon har alltid varit noggranna med att övervaka tillverkning, marknadsföring och presentation. ett hårt jobb som gett imponerande resultat med andra ord.
En kollektion är aldrig den andra lik hos Dolce & Gabbana som ändå alltid lyckas med bedriften att förmedla ett dramatiskt, spännande och sensuellt innehåll. Något som ändå blandas med något charmigt, mysigt och mjukt. Det är en enda ambivalent känsla i skaparnas kläder, vilket också ger ett mervärde i varje enskilt plagg. Att mode är en form av konst blir tydligt bevisat av Dolce & Gabbana som förmedlar ett slags teatraliskt budskap via sina modekreationer.
Även om kollektionerna är olika från säsong till säsong finns det några stående nyckelplagg i Dolce & Gabbanas design. Frackkavajen, shortsen, knästrumporna och pälsdetaljer är inslag som sällan glöms bort av duon.
Idag har Dolce & Gabbana butiker i hela världen och kundkretsen återfinns inom olika kulturer, stilar och åldrar. Något som också går hand i hand med modemärkets filosofi; kvinnor med skilda bakgrunder.