I tidig epok var Fendi en familjeägd liten butik i italienska huvudstaden Rom. Några år senare skulle så en ny era ta fart där Fendi nischade in sig på en mer luxuös kundkrets. Butiken växte och skulle via den stora designern Karl Lagerfeld komma att bli ett statusmärke i modebranschen.
Familjeföretag i det italienska stadslivet
1918 valde italienskan Adele Casagrande att öppna en liten kvartersbutik i Rom där hon sålde päls- och läderprodukter. Några år senare skulle dock butiken ändra namn i samband med Casagrandes giftermål med Edoardo Fendi. Butiken blev alltså att heta Fendi och vid den här punkten satsade paret hårt på att slå sig in i de fina kretsarna i Rom. Listan över privata kunder blev längre för varje år och strax innan 40-talets entré öppnade således Fendi sin andra butik i staden.
Butiken växte i snabb takt och så småningom skulle grundaren Adeles alla döttrar också arbeta i verksamheten. I samband med Edoardos död blev det Adeles döttrar som tog över butiksverksamheten i Rom. Familjeföretaget levde alltså vidare och detta med bravur. De unga tjejerna lyckades nämligen med sin passion och entusiasm att ta Fendi-konceptet till högre höjder. Helt plötsligt var Fendi mer än bara ett butikskoncept, det var också ett modehus att räkna med inom haute couture.
I mitten av 60-talet började den välkända tyska designern Karl Lagerfeld att jobba med Fendi. Något som visade sig skulle göra mer än gott för Fendi-huset. Lagerfeld tog Fendi till högre höjder och lyckades förmedla en stark statussymbol med den klassiska logon. Pälstillverkningen var fortfarande viktig hos Fendi, men genom att anamma nya tekniker lyckades modehuset få till bättre produkter. Fendi revolutionerade modevärlden med sina pälsprodukter och succén var ett faktum.
I samband med att det amerikanska företaget Bloomingdale började sälja Fendi i USA blev antalet Fendi-butiker också snabbt fler. Även Fendis licensierade återförsäljare blev fler runt om i världen och det var ett modehus som konkurrerade med de stora. Modehuset har under åren skapat olika linjer inom flera kategorier, bland annat Fendi Ready-to-wear som tillverkats av ytterst fina material i en innovativ design.
Baguetthandväskan är ett välkänt begrepp inom modevärlden och bakom väskan står Lagerfeld och Fendi. Fendissime är en annan känd skapelse som fått stor uppmärksamhet då den riktar sig till en yngre målgrupp.