Inom modevärlden är Gucci allt annat än ett obekant modehus. Tvärtom hör det till branschens mest omtalande modemärken. Här handlar det om italienskt modeskapande som inte sällan markerar trender genom utmärkande inslag.
Gucci – en riktig kändis i modebranschen
Få modehus har nått det formella “kändisskap” som Gucci idag kan stoltsera med. Det är ett modehus som syns och lämnar spår efter sig. Den som vill synas väljer Gucci helt enkelt, och modemärkets klassiska logo är definitivt en statussymbol.
Modemärket grundades redan 1906 i vackra Florens i Italiens inland. Högkvalitativa läderprodukter var Guccis signum vid denna tid, vilket snabbt skulle expandera i lyxiga och exklusiva väskor för både män och kvinnor.
Strax innan 40-talet tog vid öppnades Guccis andra affär i Rom på Via Condotti. Grundarens söner var alla anställda i företaget som i början av 50-talet hade butiker i både Rom och Milano. När fadern avled skulle så sönerna ta över verksamheten och varumärket fortsatte att växa. Butiker öppnades i andra stora världsstäder så som London, New York, Tokyo och Paris.
Det bör dock nämnas att Gucci på grund av ekonomiska nedgångar, vilka var ett resultat av oenigheter inom familjen, tvingades att sälja av Gucci-märket på 90-talet. Tom Ford tog över som kreativ VD och han tog återigen Gucci upp till toppen.